Kodeks pracy wymaga, aby oświadczenie każdej ze stron tj. pracodawcy i pracownika o wypowiedzeniu umowy o pracę nastąpiło na piśmie (art. 30 § 3 k.p.).
Co w takim razie dzieje się, jeśli pracodawca wypowie umowę o pracę w formie ustnej?
Wypowiedzenie umowy o pracę w formie ustnej jest skuteczne i doprowadzi do rozwiązania umowy o pracę. Niemniej pracownik może odwołać się do sądu pracy. Stosownie do art. 45 k.p. w razie ustalenia, że wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę, sąd pracy – stosownie do żądania pracownika – orzeka o bezskuteczności wypowiedzenia, a jeżeli umowa uległa już rozwiązaniu – o przywróceniu pracownika do pracy na poprzednich warunkach albo o odszkodowaniu.
Oświadczenie pracodawcy w formie ustnej wywołuje ten sam skutek co oświadczenie złożone w formie pisemnej. Jeżeli pracownik nie zgadza się z wypowiedzeniem umowy o pracę dokonanym w formie ustnej musi odwołać się do sądu. I co najważniejsze – musi pamiętać, że ma na to 7 dni od złożenia przez pracodawcę oświadczenia o wypowiedzeniu.
Rodzi się pytanie: co należy uznać za zachowanie formy pisemnej?
Sąd Najwyższy przyjmuje, że obowiązek złożenia oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o pracę „na piśmie” oznacza wymaganie zachowania zwykłej formy pisemnej w rozumieniu art. 78 § 1 k.c.
„Minimalnym wymaganiem dla zachowania zwykłej formy pisemnej jest złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę. Nie spełnia wymagań pisemnej formy dokument własnoręcznie sporządzony, ale nie podpisany przez składającego oświadczenie woli o wypowiedzeniu umowy o pracę. Podstawową cechą podpisu własnoręcznego jest jego oryginalność, ponieważ wyłącznie taki podpis daje możliwość identyfikacji jego autora. Wymaganie zachowania podpisu własnoręcznego nie jest więc dochowane, gdy dokument zawierający oświadczenie woli o wypowiedzeniu umowy o pracę nie zawiera oryginalnego podpisu, lecz znak odtworzony za pomocą kalki, kserokopiarki, skanera lub faksu”.
Reasumując: pracownik nie może zlekceważyć wypowiedzenia umowy o pracę dokonanego przez pracodawcę w formie ustnej, gdyż umowa ulegnie rozwiązaniu z upływem okresu wypowiedzenia, a pracownikowi minie termin do złożenia odwołania do sądu pracy.
Dzień dobry
Pani adwokat, mam umowę o pracę na czas niekreślony. Pracuje u mojego pracodawcy już ponad 10 lat, chcę złożyć wypowiedzenie. Czy mnie też obowiązuje trzymiesięczny okres wypowiedzenia.
Z góry dziękuje i pozdrawiam
Witam, obowiązuje Pana 3-miesięczny okres wypowiedzenia, pozdrawiam